Millaista sääntelyä EU:ssa valmistellaan kestävien arvoketjujen ja yritysvastuun osalta? Mikä on tilanne hiilirajamekanismin, yritysvastuudirektiivin sekä metsäkato-, pakkotyönkielto- ja ekosuunnitteluasetusten suhteen? Yksi asia on varmaa – kestävyyssääntely koskettaa jokaista yritystä.
Valtioneuvoston, FIBSin ja UN Global Compact Suomen 12.3.2024 järjestämässä tapahtumassa syvennyttiin EU:n kestävien arvoketjujen sääntelyn tilanteeseen. Miten yritys voi pysyä kartalla kaikesta EU:n yritysvastuusääntelystä?
Vapaaehtoisuus ja perinteiset lähestymistavat eivät riitä edistämään kestävää liiketoimintaa riittävän tehokkaasti, ja globaalit haasteet edellyttävät uusia näkökulmia. Vastauksena tähän EU on valmistelemassa monenlaista sääntelyä yritysvastuun ja kestävien arvoketjujen osalta.
Sääntelyviidakossa luoviminen voi kuitenkin tuntua haastavalta ja aloitteet epäselviltä. Yhdessä valtioneuvoston, FIBSin ja UN Global Compact Suomen voimin kokosimme yhteen viiden ajankohtaisen EU-sääntelyhankkeen tärkeimmät nostot suomalaisyrityksille.
Metsäkadon torjuntaa koskevan EU-asetuksen tavoitteena on varmistaa, etteivät EU-markkinoille asetetut tuotteet edistä metsäkatoa tai metsien laadun heikkenemistä EU:ssa tai muualla maailmassa. Asetus edellyttää tuotteita maahantuovilta tai EU-alueelta vieviltä asianmukaista huolellisuutta metsäkadon torjunnan ja tarkan maantieteellisen alkuperän suhteen.
Asetusehdotus koskee palmuöljyä, karjatuotteita, soijaa, kahvia, kaakaota, puutavaraa ja kumia sekä näistä johdettuja tuotteita kuten naudanlihaa, huonekaluja tai suklaata. Asetuksessa listattuja hyödykkeitä ja tuotteita saa saattaa markkinoille tai viedä, jos 1) ne ovat metsäkatoa aiheuttamattomia 2) ne on tuotettu tuotantomaan asiaa koskevan lainsäädännön mukaisesti ja 3) niistä on annettu asianmukaista huolellisuutta koskeva vakuutus TRACES-tietokantaan.
Asetus on astunut voimaan siirtymäajoilla 29.6.2023 ja sen soveltaminen alkaa 30.12.2024. Sääntelyn kohteena olevien tuotteiden listaa voidaan päivittää, jos tiedot metsäkatoalueista muuttuvat.
Tärpit yrityksille:
Hiilirajamekanismi (CBAM) on ilmastotoimi, jonka tarkoituksena on estää hiilivuotoa eli päästöjen ohjautumista EU:n ulkopuolelle. Mekanismissa EU:hun maahantuovat tahot ostavat hiilisertifikaatin, joka vastaa hiilen hintaa, joka olisi maksettu, jos tuottamiseen olisi sovellettu EU:n hiilen hinnoittelusääntöjä. Hiilirajamekanismin tuotot ohjataan EU:n budjettiin.
Mekanismia sovelletaan EU:n ulkopuolelta tuotaviin niin sanottuihin CBAM-tavaroihin. Näitä ovat esimerkiksi tietyt rauta- ja terästuotteet, lannoitteet, alumiini- ja sementtituotteet sekä vety ja sähkö.
Hiilirajamekanismi otettiin käyttöön siirtymäajalla 1.10.2023 alkaen. Täysimääräinen asetuksen soveltaminen alkaa 1.1.2026. Velvoitteet koskevat kaikkia, jotka tuovat maahan CBAM-tavaroita.
Tärpit yrityksille:
Viime aikoina runsaasti mediatilaa saanut yritysvastuudirektiivi asettaa suurille yrityksille ja tietyillä riskialoilla toimiville pienemmille yrityksille velvoitteen tunnistaa, ehkäistä, lieventää ja pysäyttää omaan ja liikekumppaneiden toimintaan liittyviä haitallisia ihmisoikeus- ja ympäristövaikutuksia. Direktiiviehdotukseen sisältyy myös vahingonkorvausvastuuelementtejä, raportointia ja suurille yrityksille velvoite tehdä suunnitelma ilmastoriskien hallitsemiseksi.
Käytännössä direktiivillä säädettäisiin yrityksille asianmukaisen huolellisuuden velvoite. Tämän myötä yrityksellä tulisi olla prosessit sekä sen oman että vakiintuneiden liikekumppaneiden toiminnasta aiheutuvien haitallisten vaikutusten tunnistamiseen ja ehkäisemiseen.
Ehdotuksesta on saavutettu poliittinen sopu komission, neuvoston ja parlamentin neuvotteluissa 14.12.2023. EU:n neuvoston pysyvien edustajien komitea (Coreper) käsitteli 15. maaliskuuta yritysvastuudirektiiviä. Direktiiviehdotus sai muutettuna EU:n neuvoston pysyvien edustajien komiteassa Coreperissa 15.3.2024 jäsenvaltioiden määräenemmistön tuen. Seuraavaksi Euroopan parlamentin pitää vielä hyväksyä direktiivin sisältö. Lue lisää täältä.
Tärpit yrityksille:
Pakkotyön torjuntaa koskeva asetusehdotus kieltää pakkotyöllä valmistetut tuotteet EU:n markkinoilla sekä niiden viennin EU:n markkinoilta. Siirtymäajan kuluttua EU-markkinoille ei saa siis enää asettaa tuotteita, joiden valmistuksessa on hyödynnetty pakkotyötä.
Pakkotyö määrittyisi asetuksessa ILO:n yleissopimuksen 1930 (nr:o 29) mukaisesti. Sillä tarkoitetaan työtä tai palvelusta, joka jonkin rangaistuksen uhalla vaaditaan henkilöltä ja johon mainittu henkilö ei ole vapaaehtoisesti tarjoutunut.
Asetusehdotus tulee lähtökohtaisesti koskemaan kaikkia yrityksiä ja tuotteita. Tietyn prosessin päätteeksi erikseen asetettava valvova viranomainen voi todeta tuotteessa hyödynnetyn pakkotyötä. Tällöin yrityksen olisi vedettävä tuotteet pois markkinoilta ja hävitettävä ne asetuksen mukaisesti. Tutkinnat hoitaa jäsenmaissa kunkin maan viranomainen ja kolmansissa maissa komissio.
Jäsenmaat ovat antaneet hyväksyntänsä pakkotyön kiellosta 13.3.2024. EU-neuvoston ja parlamentin tulee omalta osaltaan vielä vahvistaa sopu. Lopullisen hyväksymisen jälkeen soveltaminen alkaa kolmen vuoden kuluttua, aikaisintaan vuodesta 2027 eteenpäin.
Tärpit yrityksille:
Ekosuunnitteluasetuksen tavoitteena on tehdä kestävistä tuotteista normi EU:n markkinoilla ja pienentää niiden ympäristövaikutuksia. Asetus nostaa kiertotalouden aiempaa vahvemmin energiatehokkuuden rinnalle.
Ekosuunnitteluasetuksen piiriin on tarkoitus tulla ajan myötä lähes kaikki tuoteryhmät delegoitujen säädösten kautta. Ekosuunnitteluvaatimukset kattaisivat muun muassa energiatehokkuutta, materiaalitehokkuutta, resurssitehokkuutta, kierrätettävyyttä, korjattavuutta, kierrätysmateriaalisisältöä, sekä tuotteiden hiili- ja ympäristöjalanjälkiä ja merkintöjä. Ekosuunnitteluvaatimuksia voitaisiin jatkossa asettaa tuotteen elinkaareen kaikkiin vaiheisiin liittyen. Asetuksen vaatimukset koskisivat myös kaikkia tuontituotteita.
Komissio, neuvosto ja parlamentti saavuttivat neuvottelutuloksen 4.12.2023. Asetuksen voimaantulon ajankohta on vielä avoinna. Tällä hetkellä komissiossa on myös käynnissä työsuunnitelman laadinta, jossa julkaistaan luettelo uusista tuoteryhmistä, joille tullaan valmistelemaan tuoteasetuksia.
Tärpit yrityksille:
Tämä artikkeli perustuu EU:n kestävien arvoketjujen sääntely – mitä kannattaa tietää? -tilaisuuden puheenvuoroihin. Tilaisuudessa oli puhumassa Kent Wilska ulkoministeriöstä (EU:n kestävien arvoketjujen sääntelyn iso kuva), Viktor Harvio maa- ja metsätalousministeriöstä (metsäkatoasetus), Sture Skinnar Tullista (hiilirajamekanismi), Sami Teräväinen työ- ja elinkeinoministeriöstä (yritysvastuudirektiivi), Linda Piirto ulkoministeriöstä (pakkotyönkieltoasetus) sekä Pekka Kärpänen työ- ja elinkeinoministeriöstä (ekosuunnitteluasetus). Lämmin kiitos kaikille puhujille ja osallistujille! Katso tilaisuuden tallenne tästä.
Lisätietoa:
Marja Innanen, pääsihteeri, UN Global Compact Suomi
+358 50 471 7314
marja.innanen(at)globalcompact.fi
Kimmo Lipponen, toimitusjohtaja, FIBS
+358 40 758 7247
kimmo.lipponen(at)fibsry.fi
Linda Piirto, kaupallinen neuvos, ulkoministeriö
+358 295 350 420
linda.piirto(at)gov.fi