Kestävän kehityksen tavoitteet (Sustainable Development Goals, SDG), jotka solmittiin yhdeksän vuotta sitten, olivat ainutlaatuinen globaali saavutus ja kompromissi, jota nykyisessä maailmantilanteessa tuskin saataisi aikaan. Ne ovat ainoa yhteinen YK:n jäsenvaltioiden allekirjoittama kestävän kehityksen tavoitepaketti ja kehys paremmasta elämästä jokaiselle. 17 tavoitteen kartta on lyönyt läpi niin valtioiden kuin liike-elämänkin piirissä – Agenda2030 ja kestävän kehityksen tavoitteet ovat taustana kaikissa tärkeimmissä sopimuksissa ja asiakirjoissa EU:n Green Dealista Pariisin ja Montrealin sopimuksiin.
Yrityksille kestävän kehityksen tavoitteet ovat peili ja eräänlainen kompassi suunnan ottamiseen. Jotta liiketoiminta on pitkällä aikavälillä kannattavaa ja kolhujen kestävää, on kestävän kehityksen tavoitteita syytä hyödyntää liiketoimintastrategioita muotoiltaessa.
SDG-tavoitteiden suuri viesti yrityksille on, että kestävyys tulee integroida ydinliiketoimintaan ja ottaa huomioon kokonaisuus. Koska SDG:t ovat voimakkaasti keskinäisriippuvaisia, edistämällä yhtä tavoitetta vaikutetaan myös toisiin – yhdellä kädellä ei voi edistää yhtä asiaa ja toisella laiminlyödä toista. Tavoitteet ovat ennen muuta mahdollisuus yritykselle osoittaa positiivista vaikutusta yhteiskuntaan.
Monesti varsinkin pienet yritykset eivät osaa sitoa tekemistään isompaan kuvaan. Kestävän kehityksen tavoitteet auttavat tässä. SDG:stä voi löytyä se iso tarina yritykselle, se kuuluisa purpose. Nykyään sijoittajat, rahan lainaajat, asiakkaat ja kumppanit arvostavat sitä, että yritys on sisäistänyt paikkansa maailman haasteiden ratkaisijana.
Yritykset panostavat erityisesti työtä, ilmastotoimia, terveyttä ja sukupuolten tasa-arvoa käsitteleviin kestävän kehityksen tavoitteisiin. Vähiten yritysten huomiota saavat köyhyys, ruokaturva ja meret. Suomalaisyritykset ovat lisäksi kiinnostuneet kiertotalous- ja luonnon monimuotoisuustavoitteista enemmän kuin monet muut.
Yritykset voivat integroida kestävän kehityksen tavoitteet liiketoimintaansa esim. SDG-benchmarkkeja apuna käyttäen. Benchmarkit näyttävät konkreettisesti sen kunnianhimon tason, mikä yrityksiltä vaaditaan, jotta SDG:t voidaan saavuttaa.
Benchmarkkeja on tehty teemoihin, joissa yrityksillä on suurimmat vaikutusmahdollisuudet kuten ilmasto, sukupuolten tasa-arvo, DEI, kestävä rahoitus, kiertotalous. Yksi suosituimmista benhmarkeista on Tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet (SBTi). Jos yritys haluaa osoittaa luotettavasti ja uskottavasti etenevänsä kohti Pariisin sopimuksen tavoitetta, se asettaa tieteeseen perustuvat ilmastotavoitteet. Bechmarkit auttavat myös, jos yritys raportoi toimistaan SDG-kehystä hyödyntäen.
Maailmalla on kuusi vuotta aikaa jäljellä kestävän kehityksen tavoitteiden määräaikaa. Ja kuten tiedämme, tilanne on murheellinen: vain 17 prosenttia tavoitteista on menossa maaliin, lähes puolessa on tapahtunut vain vähäistä kehitystä, ja noin kolmasosassa kehitys on menossa väärään suuntaan tai on kokonaan pysähtynyt. Tiivistetysti: vaikka joillain osa-alueilla on saavutettu huomattavaa edistystä, monet kestävän kehityksen tavoitteet ovat vaarassa jäädä saavuttamatta.
Globaalisti kriittisimmät haasteet löytyvät ilmastonmuutoksen vastaisesta taistelusta, köyhyyden ja eriarvoisuuden kitkemisestä ja rauhasta. Isoin kivi kehittyvien maiden kengässä on rahoitusvaje, jonka on arvioitu olevan 4 triljoonaa dollaria vuodessa. Tästä puolet eli 2 triljoonaa tarvitaan energiatransitioon. Rahoitusvaje on 60 prosenttia suurempi kuin 5 vuotta sitten.
Nyt on toiminnan hetki! Viime vuonna YK:n pääsihteeri ja järjestömme hallituksen puheenjohtaja António Guterres pyysi yrityksiä edistää SDG-tavoitteita entistä kunnianhimoisemmin. Syntyi Forward Faster -aloite, johon kutsutaan nyt kaikkia yrityksiä mukaan edistämään toiminnassaan kestävän kehityksen tavoitteita.
Forward Faster on yrityksille prioriteettilista niistä kestävän kehityksen teemoista, joissa yrityksillä on suurin vaikutusvalta: elämiseen riittävä palkka, sukupuolten tasa-arvo, ilmastotoimet, vesivastuullisuus ja kestävän kehityksen investoinnit. Aloite auttaa konkretisoimaan ja asettamaan tavoitteita, ymmärtämään omaa liiketoimintaa systeemisesti, mittamaan ja yhdistämään tekemisensä isoon kuvaan.
Syyskuun 25. päivä vietetään SDG-tavoitteiden syntymäpäivää – joko te olette mukana SDG Flag Day liputuspäivässä ja nostatte SDG lipun salkoon?